Botox, Dysport - pytania i odpowiedzi

dr Ilona Osadowska · 139 · 2006-05-09
Przez ile czasu utrzymują się efekty podania toksyny botulinowej?
Okres ten trwa zazwyczaj od trzech do sześciu miesięcy. Pod koniec możemy zauważyć stopniowe zanikanie osiągniętego efektu wygładzenia zmarszczek, spowodowane przywracaniem funkcjonowania mięśni mimicznych. Przebieg tego procesu w czasie jest inny u każdej osoby, subiektywna jest także ocena gładkości skóry. Zakłada się, że zabieg jest powtarzany 2-4 razy w ciagu roku. Przy powtarzaniu zabiegów, efekt utrzymuje się nieco dłużej.

Jakie są efekty uboczne badź powikłania po zastosowaniu botuliny?
Najczęściej występującym efektem ubocznym towarzyszącym podaniu toksyny botulinowej jest ból głowy, występujący u 13% pacjentów. Zdarzają się także infekcje dróg oddechowych (4%), czasowe opadanie powieki (3%) nudności (3%).

W rzadkich przypadkach BOTOX może się przemieścić podskórnie z miejsca poddanego zabiegowi do okolic sąsiednich i spowodować tam niepożądane efekty. Jednym z nich może być opadanie powieki, występujące u 1% pacjentów.

Zdarzają się także efekty uboczne typowe dla zastrzyków i wkłuć, takie jak np. powstanie krwiaka, gdy podając środek naruszymy naczynie krwionośne. Mogą także wystąpić odczyn zapalny lub zaczerwienienie skóry. Powikłania te mają charakter łagodny i ustępują w ciągu kilku dni.

Czy terapia toksyną botulinowa jest bezpieczna?
Podczas konsultacji przed zabiegiem lekarz bada, czy terapia może być bezpiecznie prowadzona, i czy nie występują przeciwwskazania do podania botuliny.

Toksyna nie może być podawana kobiecie w ciąży oraz podczas karmienia piersią. Nie można jej stosować w przypadku chorób związanych z zaburzeniem przewodnictwa nerwowo-mięśniowego oraz infekcji lub stanów zapalnych skóry w miejscu przeznaczonym do zabiegu. Także stałe przyjmowanie niektórych leków wyklucza podanie botuliny.

Dlatego ważne jest, by w czasie konsultacji powiedzieć lekarzowi o współistniejących chorobach oraz przyjmowanych lekach.

Co to jest BOTOX PARTY
Spotkanie dla kilku osób, podczas którego lekarz podaje uczestnikom toksynę botulinową w celu wygładzenia ich zmarszczek mimicznych.

Opakowania handlowe - zarówno BOTOX jak i DYSPORT - zawierają ilość toksyny znacznie większą, niż wymagana dla jednej osoby. Dlatego najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem jest leczenie wspólnie w gronie kilku osób i najlepsze wykorzystanie kosztownego materiału. Toksyna botulinowa jest bowiem środkiem, który musi zostać zużyty w ciągu kilku godzin od otworzenia fiolki i nie można go magazynować na później. Dlatego podczas BOTOX PARTY ceny jednostkowych zabiegów mogą być znacznie bardziej atrakcyjne niż regularne, zachowując tę samą skuteczność leczenia.

Przy okazji, podczas spotkania można pomówić z innymi uczestnikami o podobnych upodobaniach. Wielu z nich korzystało już z zabiegów medycyny estetycznej i chętnie dzieli się swoimi doświadczeniami.