Obliteracja / Skleroterapia - nieoperacyjne metody usuwania żylaków

dr Ilona Osadowska · 193 · 2022-02-25 (akt.)

Obliteracja (skleroterapia) jest minimalnie inwazyjną metodą usuwania żylaków kończyn przez ich zasklepienie. Leczenie polega na iniekcji środka farmakologicznego, który powoduje obkurczenie i zasklepienie uszkodzonych naczyń. Daje to pożądaną poprawę estetyczną - znikają przebarwione naczynia, widoczne dotychczas przez skórę.

Skleroterapia z użyciem wenoskopu

Na czym polega nowość metody?
Metoda nie jest nowa, ale przeżywa obecnie drugą młodość. Udoskonalone metody i protokoły zabiegowe oraz nowe środki farmakologiczne powodują, że jest to zasłużenie najpopularniejsze obecnie metoda usuwania żylaków i siatek żylnych. Leczenie prowadzone jest m.in. z zastosowaniem aparatury USG, która pozwala ocenić przepływy krwi w niewidocznych, ale ważnych naczyniach, jak również precyzyjnie podać lek do określonej żyły.

Jakie schorzenia można leczyć z zastosowaniem skleroterapii?
Skleroterapia jest obecnie metodą z wyboru przy leczeniu żylaków siatkowatych oraz teleangiektazji, czyli tzw. pajączków. Przy leczeniu żylaków dużych skleroterapia jest jedną z alternatywnych metod leczenia - decyzję podejmuje chirurg w zależności od wieku pacjenta, jego preferencji oraz zaawansowania choroby. Celem skleroterapii jest zapobieganie powikłaniom w przebiegu choroby żylakowej, usuwanie dolegliwości i poprawa estetyki kończyn dolnych. Żylaki kończyn leczy się także innymi metodami, jak: miniflebektomia, stripping, stosuje się także metody kriochirurgii. Każda z metod ma swoje zalety, wady oraz ograniczenia. Decyzję o wyborze właściwego sposobu leczenia podejmuje lekarz wspólnie z pacjentem, po zapoznaniu się z danym przypadkiem.

W jaki sposób działa skleroterapia?
Zabieg polega na podaniu do uszkodzonych naczyń środka farmakologicznego. Środek ten działa na śródbłonek naczynia krwionośnego, co powoduje stopniowe włóknienie ściany naczynia, zmniejszenie średnicy, po czym jego zarośnięcie. Z zewnątrz objawia się to zaniknięciem widocznych dotychczas, nieestetycznych siatek żylnych.

Jak wygląda opieka po zabiegu?
Po zabiegu pacjentka wraca do domu, do swoich codziennych czynności. Przez miesiąc po zabiegu nie należy opalać się na słońcu czy solarium. Nie należy też podgrzewać nóg w trakcie np. gorących kąpieli czy sauny. W tym okresie wskazane jest także noszenie rajstop uciskowych, które utrwalają i zabezpieczają osiągnięty efekt kosmetyczny. Można stosować preparaty zewnętrzne poprawiające napięcie drobnych naczyń: wyciągi z ogórecznika, kasztanowca itp.

Jakie są korzyści dla pacjenta?
Leczenie jest niemal bezbolesne, znieczulenie najczęściej w ogóle nie jest potrzebne. Jako metoda nieoperacyjna, jest mniej obciążająca i mniej ryzykowna dla pacjenta. Skleroterapia jest także przystępna: leczenie prowadzone jest ambulatoryjnie, nie jest potrzebny pobyt w szpitalu, zaś koszt leczenia jest wielokrotnie niższy w porównaniu do metod operacyjnych.

Komu można polecić takie leczenie?
Metoda polecana jest dla osób pragnących pozbyć się defektu kosmetycznego, dla osób posiadających przeciwwskazania do leczenia operacyjnego bądź po prostu pragnących uniknąć kontaktu z chirurgicznym blokiem operacyjnym. Osoby zapracowane docenią szybkość leczenia i proste postępowanie pozabiegowe.

Jakie są ograniczenia skleroterapii?
Głównym ograniczeniem są istniejące u pacjenta choroby układowe, tj. cukrzyca, niektóre rodzaje nadciśnienia. Przeciwwskazaniem jest też zakrzepica żył głębokich, rozległe zakażenia bakteryjne skóry. Metoda nie jest polecana osobom ze znaczną otyłością oraz zaawansowaną cukrzycą. U pacjentów może także wystąpić uczulenie na środek obliterujący, wtedy leczenie takie nie jest możliwe.

Czy metoda ta jest bezpieczna?
Jak w każdym leczeniu chirurgicznym, tak i tu mogą występować powikłania, o których trzeba pamiętać. Uczulenie występuje u ok. 3 pacjentów na 1000 leczonych. Objawia się ono wysypką skórną, sporadycznie może powodować duszność. Podanie środka obliterującego poza naczynie może powodować ropień aseptyczny skóry lub martwicę, co może zakończyć się powstaniem blizny. W zasklepianym naczyniu zazwyczaj pozostaje nieco krwi. Może to spowodować przebarwienia skóry. Nie niesie to ze sobą istotnych następstw, jednak jest problem estetycznym. Przebarwienia skóry są powikłaniem u 7-30% osób. Przebarwienia te ustępują po upływie miesięcy lub lat. Jak widać, skleroterapia, jak każda metoda leczenia, nie jest pozbawiona ograniczeń ani ryzyka powikłań.

Czy są inne metody leczenia żylaków, które można polecić?
Tak, leczenie chorych z przewlekłą niewydolnością żylną jest obecnie wielokierunkowe. Rozwój nowych metod dąży w kierunku minimalnego uraz i jak najkrótszej rekonwalescencji. Duże zmiany możemy zamykamy zabiegami wewnątrzżylnymi. W naszej klinice stosujemy metody pary wodnej (VenoSteam) oraz laserowe (VascuLife). W niektórych przypadkach wciąż stosowane są także klasyczne zabiegi miniflebektomii,polegające na usuwaniu żylaków poprzez nacięcia w skórze za pomocą specjalnych haczyków. Wszystkie te metody mogą być uzupełnione zabiegami skleroterapii.

Co można doradzić, by uniknąć leczenia?
Niezmiennie warto dbać o zdrowy tryb życia i profilaktykę. Największy wpływ na sprawność krążenia w nogach ma tryb życia. By krew sprawnie przepływała do góry wbrew siłom grawitacji (od stóp ku sercu) musi sprawnie działać pompa mięśniowa, czyli mięśnie łydek. Pamiętajmy zatem o uprawianiu sportu - jeździe na rowerze, pływaniu, czy choćby najzwyklejszym spacerze. Zwróćmy uwagę na obuwie - szpilki o wysokości powyżej 5 cm blokują pracę łydek. Wysokich obcasów powinny unikać osoby dziedzicznie obciążone lub zauważające u siebie pierwsze objawy schorzeń W pracy warto przejść się kilkukrotnie w ciągu dnia lub napinać mięśnie łydek, w domu zaś stosować tryb życia z nogami uniesionymi ku górze. Ponadto należy unikać bielizny i ubrań nadmiernie zaciskających się w okolicy pachwin i ud.

Jak rozpoczymany leczenie - konsultacja i badanie USG DOppler kolor

Leczenie rozpoczynamy zawsze od konsultacji z badaniem USG Doppler kolor. Obrazuje on stan układu żylnego oraz pozwala określić gdzie występują zmiany chorobowe, jaka jest ich rozległość, skala oraz dokładne umiejscowienie. Wtedy dopiero możemy dobrać właściwe metody leczenia odpowiednio do rozpoznanego problemu.

Koszty leczenia

Terapia dostępna jest od w cenie od 390 zł za pojedynczy zabieg.
Więcej: Cennik, leczenie schorzeń żylnych

Kliniki:

Poznań, ul. Marcelińska 62B lok. 19 (parter)
Zobacz: mapa dojazdu

Szczecin, ul. Sowia 38
Zobacz: mapa dojazdu

Skleroterapia - lekarze:

dr Ilona Osadowska, chirurg - kliniki: Poznań · Szczecin
dr Dariusz Czerski, chirurg (Szczecin · Poznań)
dr Mirosław Halczak, chirurg (Szczecin
)
dr Piotr Zdunek, chirurg (Szczecin)

Chcę się umówić

Prosimy o kontakt z naszą recepcją, doradzimy od czego zacząć, zaproponujemy opcje oraz najlepsze terminy.

Infolinia, recepcja tel. 511-500 600

Także: KONTAKT